Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.
Oddziaływania te mają na celu:
korygowanie zaburzeń mowy
usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
usprawnianie funkcji pokarmowych
wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej
wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego
stwarzanie możliwości porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna)
elementy symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania J. Cieszyńskiej
elementy globalnej nauki czytania G. Domana
elementy metody werbo – tonalnej
Pedagogika zabawy
Terapia ręki (usprawnianie pracy ręki, ćwiczenia grafomotoryczne)
Logorytmika (oddziaływanie na sferę słuchową, słuchowo – ruchową i ruchową)
Komunikacja alternatywna i wspomagająca (piktogramy, Program językowy Makaton, przedmioty rzeczywiste, obrazek, PECS, Metoda Tomatisa)
Metody dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego podopiecznego. Zajęcia prowadzone są indywidualnie oraz grupowo.